perjantai 5. heinäkuuta 2019

Vetomassa, omamassa, todellinen massa... Täh?

Olen törmännyt samoihin kysymyksiin samasta aiheesta niin useasti eri Facebook-ryhmissä (ja eräällä anonyymilla ruskealla foorumilla) että päätin kirjoittaa koko roskan pitkästi, mutta toivottavasti ymmärrettävästi ylös. Että millä kortilla saat kuljettaa millaista yhdistelmää, ja saako tällä autolla vetää tätä traileria.

Koo 22.6.2017 ja Malin 8.3.2019 trailereissa

Otetaan ensiksi termit haltuun. Omamassa on auton tai trailerin massa ilman ihmisiä, eläimiä, matkatavaroita tai kuivikepuruja -siis täysin tyhjä kulkuneuvo. Rekisteröity kokonaismassa kertoo, miten paljon auto tai traileri saa enimmillään painaa lastattuna. Nämä molemmat massat löydät rekisteriotteista tai esimerkiksi Traficomin sivuilta. Todellinen kokonaismassa taas on auton tai trailerin omamassa plus kaikki mitä kulkuneuvoon on sillä hetkellä lastattu.

Oman autoni massat Traficomin sivuilta. Kyseessä ei ole missään nimessä vetoauto, vaan järkevä käyttöauto 40 tuhannelle kilometrille vuodessa, jolla voi myös silloin tällöin vetää hevosta.

Taloutemme ei-todellakaan-vetoauton kokonais- (F.1) ja vetomassat (O.1) rekisteriotteesta.

Trailerin ja vetoauton rekisteröidyt kokonaismassat yhteen laskemalla saat selville, tarvitsetko yhdistelmän kuljettamiseen henkilöautoyhdistelmä, eli BE-kortin, ”pikku-E”, vai riittääkö pelkkä henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava B-ajokortti. Rajahan on 3500 kiloa. (Korkeintaan 750-kiloista jarrutonta peräkärryä saa vetää B-kortilla henkilöautolla, vaikka yhdistelmän kokonaismassa ylittäisi 3500kg. En kuitenkaan tämän enempää kirjoita jarruttomista, koska sellaisella ei kukaan kuljeta hevosta. Tai jos kuljettaa, lopeta se heti.) Eli, jos sinulla on auto jonka rekisteröity kokonaismassa on 2000 kiloa (tyypillinen isohkon farmariauton massa) ja traileri, jonka rekisteröity kokonaismassa on niinikään 2000 kiloa (tyypillinen kahden hevosen kaksiakselinen traileri), tarvitset BE-kirjaimet ajokorttiisi vaikka traileri olisi tyhjä. B-kortillisena ajo-oikeutesi rajoittuu 3500 kilon yhdistelmään, ja tämä lasketaan aina tuon rekisteröidyn kokonaismassan mukaan. Tuolla samalla 2000 kilon farkulla saat kuitenkin vetää pelkällä B-ajoluvalla ns. 1,5 hevosen traileria, joka on rekisteröity korkeintaan 1500 kilon kokonaismassalle. B-kortilla BE-ajoluvan vaativan yhdistelmän ajamisesta ja siitä kiinni jääneenä tulee rikosnimikkeeksi ajoneuvon kuljettaminen ilman ajolupaa, eli on siis lain mukaan sama, kuin jos ajaisit linja-autoa ilman D-korttia.

BMW 320d E91 ja Ifor Williams Hb403 -hevostraileri. Auton kokonaismassa 2045kg, 
trailerin kokonaismassa 1300kg = 3345kg = saat ajaa yhdistelmää B-kortilla.

Kun olet selvittänyt rekisteröidyistä kokonaismassoista millaista yhdistelmää saat kuljettaa, selvitätkin seuraavaksi todellisista massoista, saatko vetää autollasi suunnitelmissa ollutta traileria. Tähän tarvitset tiedon auton vetomassasta (löytyy niinikään rekisteriotteesta), trailerin omamassasta sekä lastattavan tuotteen (hevosen/hevosten + heinien ym) massat. Mikäli autollasi saa vetää 1500 kiloa ja trailerisi painaa 700 kiloa, jää kuormalle 800 kiloa, joka vastaa kahta isohkoa ponia tai yhtä pienehköä hevosta + shetlanninponia tai yhtä isoa hevosta. Trailerin kokonaismassalla ei siis ole mitään väliä tässä tilanteessa -vaikka auton maksimi vetomassa olisi 1500 kiloa, saa sillä vetää 2000 kiloon rekisteröityä traileria. Tällaisissa tilanteissa olen kuullut joidenkin poliisien sakottaneen ylikuormasta, mutta kyseessä on ollut asiaan perehtymätön virkamies. Mikäli olet saamassa sakkoja trailerin kokonaismassan ollessa suurempi kuin auton vetomassa (olettaen, että sinulla on ajolupa kyseiseen yhdistelmään), on sinulla oikeus vaatia poliisi todistamaan ylikuormaus punnitsemalla traileri. Sakkoja tästä ei siis pidä hyväksyä.

BMW 320d E91 & Christin kahden hevosen traileri. Auton kokonaismassa 2045kg, trailerin 
kokonaismassa 2000kg. Tarvitset yhdistelmään BE-ajoluvan. Auton vetomassa 1600kg, trailerin 
omamassa 750kg. Tähän yhdistelmään saat siis lastata 850 kilon edestä hevosta.

Huomaa kuitenkin, että et saa koskaan trailerin todellisella kokonaismassalla ylittää auton vetomassaa tai trailerin kantavuutta! Jos käytössäsi on 1,5 hevosen traileri, jonka kokonaismassa on 1300kg ja trailerin omamassa vie siitä 767kg (massat otettu eräästä Ifor Williams Hb403 -trailerista) saa sillä kuljettaa vain 533 kiloa painavaa hevosta. Tai jos käytössäsi on lava-auto 3000 kilon vetomassalla ja kahden hevosen traileri 2000 kilon kantavuudella, saa traileri painaa lastattuna korkeintaan tuon 2000 kiloa, vaikka auto vetäisi painavempaakin lastia.

Yo. esimerkin 1,5 hevosen Ifor Williams. Et siis voi kuljettaa tällä trailerilla isoa hevosta, koska traileri on rekisteröity melko pienelle kokonaismassalle. Tämänkin trailerin saisi rekisteröityä lähelle kahta tonnia, jolloin kyytiin voisi laittaa suuren työhevosenkin. mutta siinä tapauksessa sama yhdistelmä vaatisi BE-ajoluvan.

Allekirjoittaneen suositus on, että jokainen hevosia edes jotenkuten säännöllisesti kuljettava hankkii itselleen BE-kortin ja ihan vähintään 1500 kiloa vetävän auton. Sillä saat yhden ratsurotuisen hevosen laillisesti kuljetettua lähes millä vain 1, 1,5 tai kahden hevosen trailerilla.


Tekstin kirjoittaja on koulutukseltaan raskaan yhdistelmäajoneuvon kuljettaja ja käyttänyt tekstissä hyväkseen FinlexinTraficomin ja Ajokortti-infon sivuja, sekä kuljetusalan ammattipätevyyskoulutusta. Liikenneviraston sivuilta löydät myös vastaukset kysymyksiin tästä ja tästä. Tekstiä on täysin sallittua jakaa, mikäli joku bongaa keskustelun aiheesta, ja siellä yritetään jakaa väärää tietoa. Niin, ja toisin kuin usein luullaan, C-kirjain kortissa ei anna minkään sortin valtuuksia kuljettaa yhtään sen painavempaa yhdistelmää kuin pelkkä B-kirjainkaan. CE-ajoluvan hankkiessasi saat kuitenkin oikeuden ajaa myös BE- ja C1E-yhdistelmiä, ja se olikin suurin syy sille, että minusta tuli yhdistelmäajoneuvonkuljettaja eikä kuorma-autonkuljettaja.

10 kommenttia:

  1. Trailerin painoja miettiessä kannattaa myösm muistaa, että omamassa on pelkkä traileri, ilman sisuskaluja (puomit, väliseinät, matot jne) joten todellinen hevoselle jäävä kantavuus voi olla huomattavasti pienempi, jos kikkaillaan kymppikiloilla auton vetokyvyn kanssa. Väliseinästä ja puomeista tulee yllättävän paljon lisäpainoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio! Kymppikiloille ei kuitenkaan kannata missään nimessä lähteä kikkailemaan, ellei käytä yhdistelmää vaa’alla ennen lähtöä. Hevosen painokin voi heitellä helposti vaikkapa viikossa parikymmentä kiloa.

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus! Itse olen miettinyt samanlaisen kirjoittamista, vaikka ammatillinen pätevyys kuljetusalalle puuttuukin. Nämä ovat kuitenkin sellaisia asioita, jotka jokaisen ajokortillisen ihmisen pitäisi ymmärtää. Sikäli on minusta täysin käsittämätöntä, miten asia voi olla niin vaikea ihmisten ymmärtää.

    Minullahan sitä pikku-e:tä ei ole, syynä lähinnä oma laiskuus, kuljetustarpeen vähyys ja rahallinen mahdottomuus ostaa kunnollista vetoautoa. Aikoinaan ostin B-kortilla vedettävän trailerin, koska silloin oli paljon klinikkareissuja ja oli tosi hankalaa haalia jostain kuljetuskalustollista kuskia. Nyt sille e:lle alkaisi olla tarvetta, kun en uskalla Albertia kuskata yksin enkä omassa traikussa. Tarkoitus oli tänä vuonna se ajaa, mutta enpä ole saanut itsestäni irti harjoitella. Ehkä pitäisi varata ajokoulusta tunti niin tulisi se tehtyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauhistuttaa, millä tiedoilla (ja taidoilla, jos ei hankita BE’tä koska ei osaa peruuttaa traileria. Kääk. En laittaisi hevostani tuollaisen kuskin kyytiin.) ihmiset hevosiaan kuljettavat, ja parhaimmillaan jakavat noita ”tietojaan” totuuksina eteenpäin. Jotain oli siis tehtävä, enkä vastaavaa kirjoitelmaa jaksa jokaiseen keskusteluun aina raapustaa.

      Meidän perusyhdistelmä on tuo B-kortilla ajettava, eli Iforin 1,5 hepan koppi Bemarin perässä, koska tuo traileri on lähistön vuokrakopeista ehdottomasti paras, ja onhan se mukavaa vetää koppia joka tulee samaa uraa auton renkaiden kanssa. Sekä minulta että poikaystävälläni on kuitenkin yhdistelmäkortit, joten esimerkiksi Malinin viimeisin puolen vuorokauden varoitusajan muutto oli helppo -varasin ensimmäisen asiallisen kopin joka oli vapaana, eikä tarvi miettiä mitään massoja.

      Suosittelen kyllä pikku-eetä sinullekin. :D Eihän sitä autoa tai koppia tarvi vaihtaa, kuljetat sitten Albertia lainavälineillä jos on sille tarve. Koppia ja jopa vetoautoakin on yleensä helpompi saada lainaan, kuin löytää kuski joka haluaa lähteä näyttely- tai klinikkareissulle mukaan. Jos minä suoritin teoria- ja ajokokeet 46 tonnin täysperällä ensimmäisellä yrittämällä, (kulmaperuutuksen aika on sama 15 minuuttia, käytin siihen hinkkaamiseen kevyet 12 🙈) selviää lähes kuka vaan siitä henkilöautolla ja trailerilla.

      Poista
    2. Joo pitäisi varmaan suorittaa. Mutta minun autollani ei kyllä vedetä kahta hevosta tai edes ponia. Sillä saa vetää vain 1 300 kg.

      Kesäkelillä ei ole ollut mitään ongelmaa noinkaan kevyellä yhdistelmällä ja talvellakin olen selvinnyt hätätilanteessa jopa jääkelillä, mutta yleensä kyllä olen hommannut talvella jonkun nelivedon omistajan kuskiksi. Nyt kun pitäisi saada Albert näyttelyyn, olen yrittänyt löytää B-kortilla ajettavaa hevosautoa vuokralle. Sellaisessa olisi mukavampi ponien matkustaakin, etenkin jos tulee kovin kuuma.

      Poista
    3. Itsekin yritin etsiä pientä autoa Malinin hakureissua varten, onhan autossa kuljettaminen paljon mukavempaa ja turvallisempaa, mutta kun sellaista ei löytynyt, löin lehmänhermoisemman puolison ratin taa. Oli kuulemma kamalin ja stressaavin reissu ikinä. Hups. Piccolo Inkoossa vuokraa autoja, meneekö se liian syrjään teiltä? Muuten noita on kyllä todella vähän tarjolla.

      Poista
  3. Tämä on jännä aihe, miten vaikeaa tämä on! Ja Facebookin ja Hötölän trollien viestien sekaan häviävät sitten ne asiallisetkin vastaukset. Minullekaan tässä asiassa ei ole koskaan ollut mitään epäselvää ja olen osannut laskea lukuja yhteen rekisteriotteista.

    Kun en saanut inssiaikaa viime kesänä, vuokrasin kevyen kopin, jota sain juuri ja juuri vetää laillisesti ilman BE-korttia. Myöhemmin kun kaikkien epäonnistumisten jälkeen sain sen ajettua on ihanaa, kun ei tarvitse miettiä Muulin kanssa mitään. Auton vetokykykin (1800) riittää juuri hyvin tarpeisiini ja voin millä tahansa kopilla vetää 400 kiloista muuliani.

    Meidän tallinpihalla pitää aina vähän kikkailla ja peruutella, joten peruuttaminenkin onnistuu melkein aina kuin vanhalta tekijältä. Mutta jostain syystä välillä tuntuu, että traileri menee ihan mihin sattuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Ja on vaan aivan uskomattoman turhauttavaa yrittää noissa keskusteluissa tunkea faktaa ja lähteitä sanomisilleen, kun siellä älämöi joku know-it-all. Kraah.

      B-kortillakin tosiaan pärjää johonkin saakka, minäkin olen viimeisten vuosien aikana kuskannut hevosta huomattavasti useammin B-yhdistelmällä kuin BE’n vaativalla. Mutta se vapaus! Ei iske stressi jos ei löydykään pikkukoppia hätätilanteeseen, otat vaan ensimmäisen asiallisen. Parasta. Minulla olisi auto mennyt vaihtoon isompaan Bemariin jos Malin ei olisi muuttanut maneesitallin pihaan, takaveto on melko voimaton talvella, mutta tällä kuljettamismäärällä tuo nykyinen on vallan hyvä.

      Nuo ”pakkotilanteet” on ihan parhaita harjoittelupaikkoja! Oppiipahan peruuttamaan kun vaan menee ja tekee.

      Poista
  4. Sellainen vielä tuli mieleen, että kun Kaisa tuossa totesi "vuokrasin kevyen kopin, jota sain juuri ja juuri vetää laillisesti ilman BE-korttia." Niin kevyellä yhdistelmällä siis(kö) saa suorittaa e luvan, ei tarvita be yhdistelmään sopivaa autoa ja traileria?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei saa suorittaa, BE ajokokeeseen vaaditaan vähintään autolta ja trailerilta 3500kg kokonaismassa, trailerin omamassan pitää olla vähintään 800kg ja todellinen kokonaismassa kokeessa 1000kg. Kaisa tarkoitti tuossa tilannetta, jolloin halusi kuskata Muulia ilman BE-korttia.

      Poista

Kiitos kommentistasi jo etukäteen, ne piristävät aina päivää! Kommenttien valvonta on päällä, joten hyväksyn ne ennen julkaisua -älä siis ihmettele, jos kommenttisi ei tule heti näkyviin. :) Halutessasi voin olla julkaisematta kommenttisi, kunhan ilmoitat siitä minulle.