sunnuntai 19. helmikuuta 2017

Hikisiä hevosia -kuvakasa



Ponit ovat taas välillä päässeet liikkumaan hyvinkin ahkerasti, toisinaan taas ei ole ollut mitään asiaa tarhan ulkopuolelle. Koo on kunnostautunut maastomopona, Siinan seikkaillessa missä milloinkin.



Tammikuun puolelta väliltä, lauantailta 14.1., oli näköjään jäänyt kamerakuvat ja kertomukset julkaisematta. Silloin pellolla oli vielä mukava hanki, jota hyödynsimme tehokkaasti. Instagramiin lisätty Siinan koikkaloikkavideon olin tuikannut jo aiempaan postaukseen, siitä pätkästä näkyykin tamman meno aika kuvaavasti. Käynnit ja ravit onnistuvat tammalla jo vallan näppärästi, mitä nyt se alkuun voi niissäkin pomppia, laukat ovat jääneet taas vähemmälle pohjien tehdessä elämästä jo valmiiksi tarpeeksi extremeä. Pätkällä näkyvä jälkimmäinen laukkaosuus oli päivän viimeinen ratsastuspätkä, jonka jälkeen tamma pääsi talutusten jälkeen takaisin tarhaansa ja peltoseuralaisena mukana köpötellyt Koo pääsi kunnolla töihin.




Koosta irtosikin sellaista liikettä ettei hetkeen ole nähty! Koivet nousivat jo ravatessa melko mallikkaasti, ja ensimmäisen laukan jälkeen lämmettyään kahta korkeammalle. Tänä päivänä ruunan uusi nimi, NNNIUUUUU, vakiintui. Koo on tuollainen vanha ja hitaasti lämpiävä turbodiesel -kylmänä sitä saa polkea, mutta lämmettyään mahdottoman herkkä ja räjähtävä. Alla kuvattuna päivän loistavin NNNIUUUU-hetki.





Tämän räjähdyksen jälkeen laukka pidettiin huomattavasti rauhallisempana, eikä hallitsettavuus kärsinyt enää.



Loppuravit olivat hyvin letkeät, loppukäynnit poni sai suorittaa maastakäsin ja kruunata kaiken piehtaroimalla antaumuksella.






Olen käynyt tässä välissä mutkan Oulussakin, koiraltani löydettiin kasvaimia eikä kuningattaren jatko ollut varma, joten matkustin paikan päälle eläinlääkärikäyntiä varten. Onneksi kasvaimet eivät olleet levinneet minnekään ja ne saadaan poistettua, (toinen leikkaus on vasta myöhemmin) kyseinen viikonloppu menikin henkeä haukkoessa kun koira, jolla oli koko vatsa auki, hyppi sohvalle ja syliin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Yoda on aika törkeän reipas ja hurja tapaus! Ennen lähtöä kävimme Koon kanssa vielä pellolla vetämässä hyvän kestävyystreenin, jonka lopputulos oli, toki kävelyssä jo kuivahtaneena, tällainen;



Minilomalta uudella autollani palailtuani ponit pääsivät taas liikkeeseen, ensin Siina Lahjan käsihevosena kahdeksas päivä. Reissusta palasi hyvin hikinen, mutta silti varsin virtainen tamma. Siinan kunto on kasvanut aivan järjettömästi, aiemmin se reilun 10 kilometrin lenkistä tepasteli ensimmäiset kilometrit sivuttain loikkien ja raahautui viimeiset kolmisen kilometriä niin pitkällä takana kuin liinaa antoi. Nytpä tamma loikki ja pomppi yli puolet matkasta ja viimeisillä kilometreilläkin otti pyrähdyksiä -hinaamista ei tarvinnut harkitakaan, päin vastoin pidätellä sai.


Senkin jälkeen tammaa on toki liikutettu, ratsain ja juoksuttaen. Viime viikonloppuna kävimme lauantaina pellolla, koko päivä oli melkoinen katastrofi -Siina heitti minut selästään ja Koo karkasi Minkalta. Tänä vuonna hajonneiden asioiden listalle sai siis lisätä kypäränikin, ennestään siellä oli kaikkea läppäristä (kuvat todennäköisesti näyttävät kamalalta, mutta kovalevyn vaihdon jälkeen koneeni ei ole todellakaan ollut entisellään) telezoomobjektiiviin -sellaista kaikkea pientä ja edullista siis! Sunnuntaina puolestaan ponit olivat vallan näppäriä 11 kilometrin maastolenkillä, sieltä palattiin varsin hyvillä fiiliksillä. Maanantaina kävin hoitamassa molemmat yksin, Siinaa yritin ohjasajaa mutta tamma kahden päivän hikiliikutustenkin jälkeen oli niin loikikas että vaihdoin valjaat ja ohjat liinaan ja annoin junnun juosta. Koo kävi taas maastolenkillä.



Ystävänpäivänä koeratsastimme sekä minun että Koon uudet kengät, ensivaikutelma on vallan loistava. On se niin eri asia ratsastaa Sievin turvakengillä entä jodhpureilla ja saappaanvarsilla... Poninkin pito parani huomattavasti, joskin takatossut olivat tuolloin vielä nastoitta joten paljaat takakaviot hidastivat liikkumista.



Mutta nyt käynnistän autoni ja hurautan matkaan, pitää käydä katsomassa pikkuteiden kunto -olen varannut tälle iltapäivälle sekä trailerin että maneesin ja toiveena olisi päästä katsomaan, mitä tamma moisesta tuumaa. Koo nyt tuskin mitään asiasta meinaa, jaahas tällaista tänään kun on ollut ponin ilme viimeisen 11 vuoden ajan.

Parhaat tavat katsella maailmaa; loistavan Auton ratin, tai maailman parhaan ponin korvien takaa

keskiviikko 1. helmikuuta 2017

Ponikulut 1/12

Vuoden kulut listaan edelleen erilliselle sivulleen, mutta ajattelin tehdä näin kuukauden vaihteessa aina oman postauksensa joka kuukauden menoille ja ehkä avata (itselleni) hankintojen tarpeellisuutta tai muuta.


- tallivuokra 250€
- Racing Greenline 2x 25kg 37,40€
- CRW Jango ratsastushousut 59,90€
- Cavallo ELB bootsit koko 2 100€
- riimunvarsi 3,50€
- Cavallo säärystimet S 13,90€
- Cavallo säärystimet M 13,90€
- Cavallo geelipohjalliset 13,90€
- Cavallo Sport bootsit koko 1 168€
- BestGrip nastat 40kpl 45€
= 705,50€

Greenlinea meidän laumasta syö kaikki, joten ostelemme kukin vuorollaan aina pari säkkiä. Koo söi tähän saakka eniten, 1,5 litraa päivässä, mutta nyt senkin annos on tiputettu litraan, jonka verran Siina ja Mailikin syö. Hööksin alennusmyyntien alettua kurvasimme ensimmäisinä päivinä Vantaalle, josta mukaan tarttui ihan oikeastikin tarpeelliset ratsastushousut -minulla oli vain yhdet, nekin hyvin kuluneet sekä ikitahroilla ja polvipusseilla varustettuna. Siirryin suoraan 90-luvulta "mokka"kokopaikoista ja tarranauhalahkeista grippeihin ja tuollaisiin joustonilkkoihin. Housut tuntuivat sovittaessa varsin hyvältä jalkaan, mutta vallinneiden olosuhteiden vuoksi en ole päässyt testaamaan käytössä.


Seuraavan kerran kurvasimme Hööksiin viime viikonloppuna, jolloin mukaan lähti puuvillanaru nyt käyttöön otetun Bucasin riimuun sopivana eli punaisena, sekä tossut, niihin säärystimiä ja pohjallisia. Nämä olisi saanut huomattavasti edullisemmin aikalailla mistä vaan, mutta ajattelin saavani lenkkarit about heti käyttöön. No en saanut. Niin, ja tuo halvempi bootsipari oli tosiaan "käytettynä" eli pariin jalkaan sovitettuna Minkalta.

Näistä toivottavasti lisää myöhemmin...

Maanantaina kurvasin Motonetiin hakemaan nastoja, joita yritin koulusta päästyäni ruuvailla Leathermanilla pohjiin. No ei mennyt, lähellekään. Tossut ja nastat lähtivät siis porakoneellisen miehen luo, vaan sieltä tuli tuomioksi, että nastat on suunniteltu pehmeämpiin kohteisiin, siis auton renkaisiin tai vastaaviin, eivätkä ne poraudu tossun pohjaan. Jaaha selevä. Tämä oli siis aikalailla hyvinkin hutiostos ellei näitä nyt saada jollain tungettua bootseihin.